Уроки математики



Математика, 6 клас
Учитель: Горбаченко Тетяна Олександрівна

Урок № 40
Тема: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок з теми «Дії
            другого ступеня зі звичайними дробами».
Мета: удосконалити вміння застосовувати правила виконання дій  
            другого ступеня над звичайними дробами до розв’язування  
            текстових задач, у тому числі на знаходження дробу від числа                 та числа за його дробом; підготувати учнів до написання          
            тематичної контрольної роботи.
Тип уроку: систематизація і корекція знань, умінь і навичок.
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання та наочність: картка-схема  з відповідями до     
            домашнього завдання, фото дітей, малюнки Смішариків, карта-
            схема подорожі, мультимедійна презентація, маленькі фішки 
            жовтого кольору у вигляді перлинок.
Методи і прийоми: робота в парах, взаємоперевірка домашнього
             завдання, групова вправа «Незакінчене речення», самостійна
             робота з картками, гра «Мікрофон».
Епіграф: Без знань дробів ніхто не може сказати, що знає математику.

Девіз: Вчіться так, немов ви постійно відчуваєте брак своїх знань, і 
            так, немов ви постійно боїтеся розгубити свої знання 
                                                                                                                            (Конфуцій)
План уроку:
1.    Взаємоперевірка домашнього завдання.
2.    Зупинка «Теоретична».
3.    Зупинка «Пошукова».
4.    Зупинка «Логічна».
5.    Зупинка «Розминка».
6.    Зупинка «Практична».
7.    Зупинка «Туристична».
8.    Зупинка «Підсумкова».
9.    Гра «Мікрофон».
10.Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент
- Доброго дня, діти! Сідайте, будь ласка, за парти, будемо розпочинати наш урок.
ІІ. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань
-         На попередніх уроках ми з вами ознайомилися з діями другого ступеня над звичайними дробами. Ми навчилися множити й ділити не лише звичайні дроби, а й мішані числа. Також ми навчилися знаходити дріб від числа і число за його дробом, перетворювати звичайні дроби в десяткові і навпаки.
    Сьогодні у нас урок узагальнення й систематизації знань з цієї теми. Тому відкрийте свої зошити і запишіть дату і тему уроку ( ___ листопада, самостійна робота).
    Я пропоную провести цей урок не як звичайну самостійну роботу, а у вигляді подорожі, казкової подорожі за золотими перлинами знань. Подорожувати ви будете ось на цьому гарному автобусі. Під час поїздки ви будете зупинятися на зупинках де вам зустрічатимуться різноманітні труднощі, але подолати їх вам допомагатимуть ваші знання та улюблені герої з мультфільму «Смішарики».
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
-         Ну що ж, розпочнемо підготовку до подорожі. В число подорожуючих зможуть потрапити ті учні, які гарно справилися із домашнім завданням. Тому, візьміть, будь ласка, прості олівці, поміняйтеся зошитами і виконайте взаємоперевірку домашнього завдання, звіривши відповіді із записами на дошці. Оцініть роботу свого товариша, врахувавши правильність виконаних завдань і поставте оцінку. Поверніть зошити один одному. Оголосіть оцінки з а домашню роботу (діти називають оцінки).
    Дивлячись на ваші оцінки я бачу, що на першому місці автобуса зручно вмощується Назар, на другому – Діма, на третьому – Соня і на четвертому – Яна (прикріплюю фото дітей на віконечках автобуса). Пасажири зайняли свої місця. Вирушаємо у подорож.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів
-         Перша зупинка, на яку ви прибули, називається «Теоретична». Тут вас уже чекає ваш серйозний друг Їжачок. Для того, щоб вирушити далі, вам потрібно пограти з ним у гру і закінчити речення, які приготував вам Їжачок. За кожну правильну відповідь ви отримаєте від нього золоту перлинку.
  

-         Так, добре справились із завданням. Отримуємо за відповіді золоті краплинки і вирушаємо подорожувати далі.

V. Узагальнення та систематизація знань
     -   Наступна ваша зупинка називається «Пошукова». Ваша подруга свинка Нюша, як завжди поспішала і все сплутала. Тепер не знає, які цифри їй потрібно підставити у приклади замість зірочок. Допоможіть, будь ласка, Нюші, а за правильну відповідь вона вам дасть золоту перлинку.
   (Приклади обираєте по черзі так, як сидите: 1 – Яна, 2 – Назар, 3 – Діма, 4 – Соня)
1


-         Справились і з цими завданнями. Отримуємо за правильні відповіді золоті перлинки і рушаємо далі.

-         Наступна зупинка має назву «Логічна». На ній вас чекає зайченя Крош. Він увесь час мав проблеми із розв’язуванням рівнянь, тому без вашої допомоги йому ніяк не справитися. Давайте допоможемо вашому другові вуханеві і розв’яжемо рівняння:
1


-         Добре, допомогли Крошеві. За правильні відповіді отримуємо золоті перлинки і вирушаємо далі.

-         Третя зупинка називається «Розминка». Тут на нас чекає ведмежа Копатич і пропонує разом із ним провести фізкультхвилинку:



-         Ну що ж, трішки розім’ялись, відпочили, тому рухаємося далі.

-         Наступна зупинка має назву «Практична». Тут на вас чекає Бараш. 



             Молодці, хоч і з труднощами, але справились і з цим завданням. За правильні відповіді отримуємо перлинки і рухаємося далі.

-         П'ята зупинка нашої подорожі називається «Туристична». На ній вас чекає Кар-Карич, який мріє відкрити своє туристичне агентство. Але сам ніяк не може визначитися, яким із чотирьох туристичних маршрутів краще всього добиратися туристам до його будиночка в горах. Він чекає на вашу допомогу. Давайте розв’яжемо задачі і визначимо вдалий маршрут:
1

-       
            Не всі, але справились і з цими завданнями. За правильні відповіді отримуємо перлинки і рухаємося далі.
VІ. Підбиття підсумків уроку
-         Остання зупинка вашої подорожі має назву «Підсумкова». Тут вас зустрічає ваша мудра подруга Совунья. Вона хоче, щоб кожен із вас порахував кількість отриманих перлинок і зробив висновок: чи добре він засвоїв дії другого ступеня зі звичайними дробами, чи ні?
    Ну що ж, діти, ваша подорож закінчилася. Хтось із вас сьогодні отримав багато золотих перлинок, хтось – менше. Тому оцінки виставимо відповідно до кількості перлинок……

-         Я думаю, що всі ви гарно повторили вивчений матеріал і підготувалися до контрольної роботи, яка буде на наступному уроці.
               А тепер я хочу щоб ви коротенько, одним словом
          охарактеризували проведений урок, використовуючи слова, перші
          літери яких:


VІІ. Домашнє завдання
-         Запишіть у щоденники домашнє завдання, воно записане у вас на дошці.

-         Дякую за увагу!





6 клас
УРОК № 58

Учитель: Горбаченко Тетяна Олександрівна

Тема:  Відсоткові розрахунки
Мета:
-                     сформувати вміння застосовувати відсоткові розрахунки до      
         розв’язування задач економічного змісту;
-                     розвивати навички самостійності, винахідливості, логічного
          мислення, самоконтролю, уваги;
-                     формувати економічну компетентність учнів;
-                     розширювати світогляд учнів;
-                     виховувати почуття колективізму, необхідності здобувати знання
          для майбутньої професії, бути корисним для людей і Батьківщини.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок учнів.
Обладнання: комп’ютерна презентація, картки із текстами самостійної роботи на кожній парті.
Хід  уроку

                       І. Організаційний момент.
 1. Привітання учнів.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен із вас вже постарався
До уроку приготувався
Тож гаразд, часу не гаємо
І урок розпочинаємо.
2. Відмітити відсутніх.
Епіграф ( слайд 1) «Нажити багато грошей – хоробрість,
                          зберегти їх – мудрість,
                а уміло витратити –                  мистецтво.»                                                                                                                                                    
                                                                               Б.Авербах
  Запам’ятайте  цей  день  і  цей  вислів,  бо  можливо  через  кілька  років  під час  урочистої  прес-конференції   молодий  допитливий  журналіст  запитає  вас: „ Шановний .........,  а  з  чого  розпочався  ваш  фінансовий  шлях?  Як  ви  досягли  такого  успіху?”.  А  ви  й  скажете:  „Все  почалось  з  уроків  математики.  Мені  допомогло  знайомство  із  курсом  задач  економічного  змісту,  яке  розпочалось  із  славетних  слів  Авербаха.”
- Діти,  нажаль  я  не  зможу  навчити  вас,  як  „ нажити  багато  грошей”,  але  я  дуже  хочу  підказати  вам,  як  їх  уміло  зберегти  чи  витратити,  щоб  ви,  ваша  родина  і  наша  держава  в цілому  крок  за  кроком  прямували  до  фінансового  успіху!
Цьому  можна  навчитися,  якщо  розумно  використовувати  свої  знання!  І  у першу  чергу  знання  з  математики!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
              
ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.
-  Діти,  ми  з  вами  розбирали  різні  методи  розв’язування  задач  на  відсотки: 1) знаходження відсотків від числа; 2) знаходження числа за його відсотками; 3) знаходження відсоткового відношення двох чисел; 4) знаходження зміни відсотка за зміною числа; 5) знаходження числа за його відсотковою зміною; 6) знаходження відсоткового відношення двох чисел за зміною числа.  Сьогодні  ми  узагальнимо  свої  знання  і  продовжимо  вдосконалювати  вміння  у  розв’язуванні  текстових  задач  на відсотки. Але на  початку  нашої  роботи, я  хочу  запитати у вас,  чи  ставили  ви  перед  собою  коли-небудь  такі  питання: ( слайд 2) 
                  Для  чого  я  вчу  математику?
                 Яка  користь  від  математичних  знань  в  житті?
( Учитель пропонує  дітям  дати  відповіді  на запитання.  Варіанти  відповідей  обговорюються  і  учитель  підводить  дітей  до  висновку:  математика  невідривна  від  „ дорослого  життя”,  а  математичні  знання  мають  практичне  застосування  на  кожному  кроці. ( слайд 3)
     -„ Доросле  життя”  ставить  перед  кожним  з  нас  багато  питань.   Як  ви  гадаєте,  які  питання  ставить  життя  перед  дорослою  людиною?
Можливі  варіанти  відповідей:  ( учитель  допомагає  дітям )
-         чому  є  люди  багаті  й  бідні;
-         як  отримувати  велику  заробітну  плату;
-         як  зробити  правильний  вибір  або  прийняти  вірне  рішення;
-         що  потрібно  для  здійснення  бажань;
-         чому  краще  жити  сім’ями;
-         як  здійснити  вірну  покупку  тощо.
    -  На  безліч  подібних  запитань  вам  дасть  відповіді  чарівна  наука – економіка,  яку ви  почнете  серйозно вивчати  у  старших  класах.  Економіка – наука  про  мистецтво  управління  домашнім, суспільним,  національним  і  світовим  господарством.   Але  деякі  економічні  проблеми  ми  можемо  розглянути  вже  у  шостому  класі ,  бо  рівень  нашої  математичної  компетентності  дозволяє  нам  розв’язувати  задачі  економічного  змісту.
        Скажіть,  які  асоціації  викликає  у  вас  словосполучення  „задачі  економічного  змісту”?  Як  ви  гадаєте,  якою  буде  тематика  задач  сьогоднішнього  уроку?                         


Складається  „асоціативний  кущ”: (слайд 4)

      Задачі  економічного  змісту


                                                                                          
Можливі  варіанти  відповідей:
-         гроші, банки;
-         вклади, відсотки;
-         борги,  прибутки;
-         придбання майна;
-         підприємства,  підприємці  тощо.
Висновок: Знання про відсотки потрібні в різних сферах діяльності людини, особливо - у фінансовій. Щоб переконатися в цьому, проведемо ділову гру «Бан­ківська справа». Існують ощадні, комерційні банки, банки ідей. Ми відкриватимемо банк ваших навчаль­них перемог, оригінальних розв'язань.

ІV.Актуалізація опорних знань.
Учитель. Щоб користуватися послугами будь-якого банку, треба отримати перепустку. Для цього ви повинні показати, що вмієте лічити і знаєте, що таке відсотки. ( слайд 5, 6)
Бліц - тест
1)           Щоб виразити число у відсотках, його потрібно … на 100
       а) помножити;
       б) поділити.
2)          Число 12 це:
       а)  100%;
       б) 120%.
3)          320 % відповідає десятковому дробу
       а) 0,32;
       б) 3,2.
4)          3/4 - це
       а) 25%;
       б) 75%.
5)          Збільшити в 2 рази – це значить збільшити на
       а) 50%;
       б) 100%.
6)          Виразити 7,5% у вигляді десяткового дробу
       а) 0,075;
       б) 75,0.
7)          Виразити 25% у вигляді звичайного дробу
       а) 1/4;
       б) 1/25.
8)          Відсоткове відношення чисел 3 до 15 дорівнює
       а) 20%;
       б) 50%.
9)          45 хвилин від години становить
       а) 45%;
       б) 75%.
10)     У скільки разів зменшиться число, якщо його зменшити на 50%
       а) у 5 разів;
       б) у 2 рази.
V.  Застосування знань у стандартних ситуаціях.
Учитель. Кожному банку потрібен директор. Він повинен дуже багато знати, швидко лічити, вміти знаходити правильний спосіб розв'язування завдань. Оголошується конкурс на посаду директора банку.
Потрібно за 5 хв самостійно виконати 4 тестові зав­дання та з наведених варіантів відповідей вибрати правильний. Зверніть увагу, що у деяких завданнях наведено кілька правильних відповідей. Хто правиль­но і першим виконає завдання, той переможе в кон­курсі і стане директором. (слайд 7-відповіді)
Тестові завдання
1-й варіант
1. Із 200 співробітників банку 80 % працюють за комп'ютерами. Які з тверджень правильні?
A.  Не працюють за комп'ютерами 160 співробіт­ників.
Б. Не працюють за комп'ютерами  всіх співро­бітників.
B.  За комп'ютерами працюють 40 співробітників.
Г. За комп'ютерами не працюють 40 співробітників.
2. Один банк виплачує 40 % річних за вкладами, а інший кожні півроку збільшує вклади на 20 %.
У який банк вигідніше вкладати гроші?
A.  У перший.
Б. У другий.
B.  Однаково.
3. Банк нараховує на вклади 5 % річних. Скільки грошей необхідно покласти на рахунок у цей банк, щоб через рік нарахування за вкладами становили 1 тис. грн?
A.                       200 грн.   Б. 20 тис. грн.
B.                       5 тис. грн.         Г. 10 тис. 500 грн.
4. Який прибуток принесуть 400 грн, які вклали на 2 роки у банк з відсотковою ставкою 20% річних?
A.                       160 грн.     Б. 560 грн.
B. 80 грн.           Г. 176 грн.
2-й варіант
1. Із 300 співробітників банку 60 % володіють англійською мовою, а інші — німецькою. Які з твер­джень правильні?
A.   співробітників банку володіють німецькою мовою.
Б. Не володіють німецькою мовою 120 співробіт­ників банку.
B. Англійською мовою володіють 180 співробіт­ників банку.
Г. Англійською мовою володіють 120 співробіт­ників банку.
2.   Що більше: 60 % від 120 грн чи 120 %  від 60 грн?
A.  Більше 60 % від 120 грн.
Б. Більше 120 % від 60 грн.
B. Числа рівні.
3.   Вкладник поклав у банк 500 грн: Через рік на рахунку було вже 600 грн. Скільки відсотків річних за вкладами виплачує цей банк?
А. 30 %.     Б. 20 %.     В. 120 %.     Г. 100 %.
4.   Банк виплачує 20 % річних за вкладами. Скільки грошей буде через два роки на рахунку, якщо вне­сти в банк 400 грн?
А. 480 грн.  Б. 576 грн.  В. 560 грн.  Г. 176 грн.
5.   Додаткове завдання для обох варіантів. ( слайд 8)
а) Співробітникам банку підвищили платню з 500 грн до 550 грн. На скільки відсотків підвищилася платня? (на 10%)
б) Директор заводу скоротив штат робітників з 550 до 500 осіб. На скільки відсотків скоротили кількість робітників? (на 10 %)
VІ. Застосування знань у нестандартних ситуаціях.
Учитель. Уявіть, що ви менеджер банку й у вас зламався комп'ютер. Тому тимчасово припинився доступ до інформації про кількість грошей на ра­хунках. Три вкладники вирішили зняти з рахунків певні суми грошей. Ви не хочете повідомити їм, що у вашому надійному банку вийшов з ладу комп'ю­тер і не можете видати гроші, оскільки не знаєте, скільки на рахунку в кожного з них. Відомо, що кількість грошей першого і другого вкладників ста­новлять відповідно 175 % і 25 % кількості грошей третього вкладника. При цьому перший вкладник має на 300 грн більше, ніж другий. Скільки грошей на рахунку кожного вкладника? ( слайд 9)
Запропонуйте різні способи розв'язування задачі.
Розв'язання
Перший спосіб
1) Нехай третій вкладник має х грн, тоді перший має 1,75х грн, а другий –  0,25х грн. Різниця вкладів першого та другого (1,75 - 0,25)х грн, а за умовою це 300 грн. Отримуємо рівняння:
(1,75-0,25)х = 300,
 1,5х = 300,
х = 300 : 1,5
х = 200
 Отже, третій вкладник має на рахунку 200 грн.
2) 0,25 · 200 = 50 (грн) - має на рахунку другий вкладник.
3) 1,75 · 200 = 350 (грн) має на рахунку перший вкладник.
Другий спосіб
1) 175 % - 25 % = 150 %  - різниця між грошима першого і другого вкладників у відсотках.
2) 150 % - 300 грн,
25 % - х грн,
 має на рахунку дру­гий вкладник.
3) 50 · 4 = 200 (грн) - має на рахунку третій вклад­ник.
4)  50 · 7 = 350 (грн) має на рахунку перший вкладник.
Учитель. Для того щоб у приміщенні було світло, тепло й чисто, щоб не виходили з ладу комп'ютери й не траплялося технічних проблем, банку необхід­но мати менеджера з обслуговування обладнання.
Уявіть, що ви — менеджер з обслуговування й відпо­відаєте за роботу комп'ютерів. Для вологої обробки комп'ютерів використовують 20-відсотковий розчин спирту, а в банк завезли 30-відсотковий розчин спир­ту. Співробітники додали до нього 3,5 л води, отри­мали розчин потрібної концентрації й почали об­робляти комп'ютери. Але вам для фінансового звіту потрібно знати, яку саме кількість 30-відсоткового розчину було завезено до банку. Як ви розв'яжете цю проблему? ( слайд 10)         

Розв'язання

Маса розчину
Відсотковий вміст
Маса спирту
І розчин
х
30%
0,Зх
II розчин
х+3,5
20%
0,2(х +3,5)
Складаємо рівняння і розв'язуємо його:
0,3x = 0,2(х+3,5);
 0, =0,2х + 0,7;
0,1х =0, 7;
х = 7.
Отже, привезли 7 л 30-відсоткового розчину спирту.
Учитель. Робота з підручником:
1) № 831 ( Тарасенкова Н. А. та ін.  Математика, 6клас )
Розв'язання
      За умовою задачі, за перший день магазин продав 150 кг кавунів, що становить 100%. У задачі треба з’ясувати, скільки відсотків становлять (150 + 90) кг. Складемо короткий запис даних задачі:
 І день :   150 кг – 100%,
ІІ день:   (150 + 90) кг – ?
       Нехай х – кількість кілограмів у відсотках, які продав магазин за другий день. Тоді складаємо пропорцію:    150 : (150 + 90) = 100 : х.
                                   Звідси:    х = (240 · 100) : 150,
                                                    х = 160.
      Отже, за другий день магазин продав 160% від проданого за перший день.
2) № 839 ( Тарасенкова Н. А. та ін.  Математика, 6клас )
Розв’язання
     За умовою задачі, до магазину завезли 400 кг яблук, що становить 20% загальної кількості фруктів. У задачі треба з’ясувати,  скільки кілограмів фруктів привезли до магазину та скільки кілограм з них становили сливи, якщо груш було на 100 кілограм менше, ніж яблук, а решта – сливи.
Складемо короткий запис даних задачі:
Яблука:            400 кг – 20 %,
Усі фрукти :    х кг – 100 %.
       Нехай х – вага у кілограмах усіх фруктів, завезених у магазин. Тоді складаємо пропорцію:     400 : х = 20 : 100,
                   Звідси:            х = (400 · 100) : 20,
                                           х = 2000 (кг),
      Отже, вага усіх фруктів, завезених  до магазину становить 2000 кг.
Обчислимо вагу слив:  вага груш становить  400 – 100 = 300 (кг),
а вага слив становить   2000 – 400 – 300 = 1300 (кг).
      Тобто, вага усіх фруктів, завезених до магазину становить 2000 кг, а вага слив – 1300 кг.
VІІ.  Підведення  підсумків  уроку.
Сьогоднішній урок був присвячений економічним проблемам. З економікою тісно пов’язаний і бізнес – це справа, яка приносить прибуток. А чи маємо ми який-небудь прибуток із цього  уроку математики? Чи досягли ми успіху? Взагалі, математика – це не бізнес, але справа дуже прибуткова для розуму! Отже, наш прибуток у розумі, а розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, думку, уяву. (В.Гюго)
Інтерактивна вправа Незакінчені речення. ( слайд 12)
1)                сьогодні на уроці ми дізналися…
2)                на сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було…
3)                на початку уроку я ставив мету, ось як я її досягнув…
Учитель підводить підсумки роботи учнів. Оцінюються знання, уміння та навички.
      VIIІ. Домашнє завдання.

Повторити §19, виконати задачі № 832, № 840, № 842.







Математика    6 клас
УРОК № 79

Учитель:  Горбаченко Тетяна Олександрівна

Тема: Додавання та віднімання раціональних чисел.
Мета: 
Ø удосконалити вміння застосовувати правила додавання та віднімання раціональних чисел; продовжувати формувати уміння порівнювати раціональні числа  та розв’язувати рівняння;
Ø розвивати логічне мислення, увагу та різні види пам’яті, пізнавальний інтерес до предмету, аргументовану математичну мову; розвивати комунікативні навички під час фронтальної та групової роботи;
Ø удосконалювати особистісні якості учнів – почуття відповідальності, взаємоповаги, толерантне ставлення до оточуючих під час взаємоперевірки, самоконтролю,  виховувати відповідальне відношення до навчання.
Тип уроку: застосування знань і вмінь та методів діяльності.

Обладнання: підручники, мультимедійна презентація;
контрольні аркуші  для виконання завдань (на кожній парті).

Хід уроку

І. Організаційний момент (слайд 2)
Я рада бачити тут кожного із вас
І хай зима холодна в вікна дмуха
Нам буде зручно тут, бо це наш клас,
Де кожен відчуває, любить, слуха.
  
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку  (слайд 3)
Епіграф уроку               « Числа  керують світом»            Піфагор
     Учитель повідомляє тему та мету уроку, ставить завдання  перед учнями на даний урок    (слайд 4)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Повторення вивченого матеріалу
1)    Перевірка домашнього завдання (  шляхом звіряння відповідей завчасно записаних учнем на зворотній частині дошки)
2)    Усна робота      (слайд 5)
Дайте відповіді на запитання:
·        Як додати два числа з різними знаками ?
·        Як додати два числа з однаковими знаками ?
·        Як відняти два раціональних числа ?
·        Як порівняти два раціональних числа?
Продовжте фразу (слайд 6):
·        Модулем додатного числа …
·        Модулем від’ємного числа …
·        Модулем нуля …
Обчисліть (файл 7 – 8):
·        |7,5| =
·        |- 1,3| =
·        |- 2,6| =
·        |0| =
·        |82,9| =

ІV. Формування умінь та навичок 
1.Знайдіть всі значення х, які розміщені між числами -32,56 і -38,123. (слайд 9)

2.Розв’язування прикладів  за допомогою числової прямої (слайди 10-11)

(Вправи розв’язуються учнями в зошиті з послідуючою перевіркою та поясненням).
·        Побудувати на координатній прямій точки та показати, як виконується додавання:
(-2) + 5+ (-8) =5                                           5+ (-9) + 6 = 2
3+ (-7) + 9 =5                                               -4 + 8 + (-7) = -2

3. Письмова робота на контрольних аркушах  ( Додаток1)  (слайд 12)
1) Запиши число протилежне даному ( учні заповнюють табличку)
·        7  і ___;    -4  і ___;     -(-25)  і ___;   +3  і ___;     -(-2)  і ___;    9  і ___ .
   Учні обмінюються аркушами,   проводить взаємоперевірку, виставляючи в нижній строчці + або - згідно до правильного розв’язку.
4. Вибери правильну відповідь (слайд 13-17)
-17,3 + (-7) =        (варіанти відповідей: -24,3;   -10,3;   24,3;   10,3;   -16,6)
  -4,8 + 4,8 =          (варіанти відповідей:  9,6;   -8,16;   -9,6;   8,16;   0)
  -26,33 - 25,97 =   (варіанти відповідей:  0,36;   -52,3;   -0,36;   52,3)
  -8,4 + 2,7 =          (варіанти відповідей:  -4,4;   5,7;   -8;   8,8;   -5,7)
  -9,7 + 10,5 =        (варіанти відповідей:  -20,2;   0,8;   20,2;   -0,8)
  
 5. Розв’язування прикладів з поясненням  (слайд 18 )
·        26 + (-6) =            (варіант відповіді:  = |26 - 6| = 20),
·        -5,7 + 3,4 =          (варіант відповіді:  = -|5,7 – 3,4| = -2,3.
6. Фізкультхвилинка   для очей  (слайд 19-20)
7. Розв’язування прикладів заміною дії віднімання дією додавання (слайд 21):
·        -14 + … = -37;
·        -4,8 + … = -8,6;
·        -2,13 + … = -17;
·        -3,8 + … = -4,08;
·        -51,22 + … = -60,1.
8.  Письмова робота на контрольних аркушах  ( Додаток1)  (слайд 22)
·        Запишіть числа в порядку зростання їх модулів:  6,4;   -5,8;   3,9;   -7,1;   0.
·        Запишіть числа в порядку спадання їх модулів:  7,3;   -4,5;   5,9;   -8,1;   0.
Учні на відведеній частині записують відповідь.
9. Колективна робота на дошці із записом в робочі зошити
Розв’зування рівнянь  (слайд 23-24)
7,3 –х = 9,8       у-(-15,58) = 12                                  |х-2| = 4
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з підручником. Письмове виконання завдань  № 1148, № 1153,
    № 1156.
   (Колективна робота на дошці із записом в робочі зошити)
2. Письмова дворівнева самостійна  робота на контрольних аркушах
    ( Додаток1)   (слайд 25)

VI.           Підсумки уроку
   Ось і добіг кінця наш урок.. Ми повторили правила і водночас вчилися використовувати їх при розв’язуванні різних типів вправ. Вітаю з тим, що ви навчилися долати перешкоди та знаходити правильні шляхи розв’язку.
1. ЩО ВАМ СПОДОБАЛОСЯ НА УРОЦІ?
2. ЯКІ ЗАВДАННЯ ВИЯВИЛИСЯ ДЛЯ ВАС СКЛАДНИМИ?
3. НАД  ЧИМ  ВАМ  ПОТРІБНО ПОПРАЦЮВАТИ?
ІV.  Домашнє завдання
- Повторити теоретичний матеріал із ст. 193 – 196; письмово виконати завдання  № 1155,  № 1157,  № 1159.



Додаток 1                  Клас ______

Прізвище та ім’я учня________________________________

1.


























2. Запиши в порядку зростання ( спадання):
_________________________________________________








5 клас
УРОК № 99
Учитель: Горбаченко Тетяна Олександрівна

Тема:  Додавання і віднімання десяткових дробів
Мета:                                                                                 
Ø Систематизувати знання учнів про десяткові дроби, а саме: записувати, порівнювати, виконувати дії додавання та віднімання з десятковими дробами;
Ø Розвивати компетентності саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, інформаційні, комунікативні;
Ø Виховувати активність, наполегливість, працьовитість, акуратність та любов до математики.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок учнів.
Обладнання: опорний конспект, підручник, комп’ютерна презентація.
Девіз уроку:  « Без знань дробів ніхто не може сказати, що знає математику».

Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав дзвінок
Починаємо урок
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці
Що у нашім п’ятім класі
Діти – просто молодці.

   (Черговий збирає зошити для перевірки, а перевірені роздає учням.)
   Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати працювати з десятковими дробами: записувати та порівнювати десяткові дроби, додавати та віднімати  їх, тобто сьогодні ми повторимо те, що вивчили на попередніх уроках.
   А зараз запишіть тему уроку: «Додавання і віднімання десяткових дробів»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
  Вивчати десяткові дроби потрібно для того, щоб розв’язувати практичні задачі в повсякденному житті, а також для подальшого вивчення математики й інших предметів: фізики,хімії, економіки тощо. Для того, щоб добре виконувати дії з десятковими дробами, треба постійно тренуватись. Ці тренування допоможуть далі вивчати і використовувати десяткові дроби, а також у старших класах ці вміння знадобляться вам на екзаменах і на зовнішньому незалежному тестуванні.
ІІІ. Актуалізація вивченого матеріалу
Ø Бліц – інтерв’ю:
1.     Як називають дроби записані за допомогою коми? (десяткові)
2.     Що відокремлює цілу та дробову частину десяткового дробу? (кома)
-         Якщо у десятковому дробі справа приписати декілька нулів. Чи зміниться від цього дріб?
3.     Яку цифру треба поставити в десятковому дробі, якщо відсутня ціла частина числа? (нуль)
4.     Як називають перший розряд дробової частини десяткового дробу? (десяті)
-         А які ще є розряди дробової частини десяткового дробу? (соті, тисячні десятитисячні і т.д)
-         Яку цифру потрібно поставити в дробовій частині числа, якщо відсутній якийсь розряд? (нуль)
5.     Яким математичним знаком записують результат порівняння? (більше,менше)
-         А як порівнюють десяткові дроби?
6.     Як називають числа при додаванні? (доданок, доданок,сума)
-         Яке правило додавання десяткових дробів?
-         Які закони додавання вам відомі? (переставний, сполучний)
7.     Як називають числа, при відніманні (зменшуване, від’ємник, різниця)
-         Як потрібно віднімати десяткові дроби?

Ø Швидко і правильно
Прочитайте десяткові дроби 11,4;   888,8;   0,9;   21,87;   2,80;   0,55;  1,579;
326,703;   145,004;   203,6;   0,002;   0,20506.
     Порівняйте числа: 85,09 і 67,99;   0,5 і 0,724;  0,0025 і 0,00247;
 55,7 і 55,700;   7,6431 і 7,6429.
     Закінчить речення:
1)    Найглибше місце на Землі – Маріанська западина, що в Тихому океані, - 11022 м. У кілометрах це буде ____
2)    Найглибше на земній кулі озеро – Байкал. Його глибина сягає 1620 м, або _______ км.
3)    Середня висота Антарктиди, враховуючи товщину льодового покриву, - 2040 м над рівнем моря. У кілометрах це становить___.
4)    Серед тварин найбільшу довжину має стрічковий черв’як, якого знайшли в берегових водах Південнокитайского моря. Його довжина становила 54 м90 см, тобто в метрах_______.
ІV. Осмислення вивченого матеріалу
  Діти, один римський оратор сказав: «Без знань дробів  ніхто не може сказати, що знає математику».  
  Дроби вважали найважчим розділом арифметики. Першим ввів поняття десяткового дробу і визначив правила дій з десятковими дробами видатний математик Ал-Каші в своїй праці «Ключ до арифметики». В якому році це було ви дізнаєтесь коли розв’яжете задачу. (1427р)
Задача .
За три дні канікул хлопчик витратив на власні потреби 70 грн.
За перший і другий день він витратив 40,09 грн, а за другий і третій 44,18грн. Скільки грошей він витрачав кожного дня?

Діти, а знаєте хто до нас прийшов?
А прийшла до нас хвилинка,
Це хвилинка відпочинку.

Робота з підручником.
Підручник, то наш помічник і книга незвичайна, його ми полистаємо, задачі порішаємо.
Ø Виконання завдань № 1253 та № 1254. (Один учень працює біля дошки, інші записують розв’язання у зошитах).
Ø Розвязування прикладів.
(Учні по черзі виходять до дошки та записують розв’язання прикладів)
1.     Знайдіть суму:    5,19 + 7,81 + 3,58 =
                                 0,38 + 12,63 + 9,64 =
                             15,109 + 17,081 + 23,508 =
                         100,308 + 120,603 + 119,609 =
 2. Знайдіть різницю:  15,19 – 10,11 – 4,56 =
                                   180,3 – 152,6 – 19,4 =
                             105,129 – 100,081 – 2,408 =
                         705,308 – 520,723 – 100,585 =                                       
V. Підсумок уроку
Що нового ви дізналися?
Чи сподобався вам урок?
Що взяли для себе?
Відгадайте, що це?
                   Між собою дружать,
                   Людям вірно служать,
                   Нам допомагати готові
                   Що це? (Дроби десяткові)

VІ. Домашнє завдання
Повторити § 30, виконати завдання №1251, №1256, №1258.





                                                                                                





Немає коментарів:

Дописати коментар